Referencje mają uwiarygodnić pracownika i polecić go innym osobom, z którymi w przyszłości będzie współpracował. Wystawia je pracodawca lub kontrahent – jednak tajemnicą poliszynela jest, że mało kto ma na to czas i ochotę, w związku z czym często pada zdanie: „To sam napisz te referencje, a ja ci podpiszę”.

Niezależnie od tego, czy jesteś osobą wystawiającą komuś referencje, czy piszesz je „dla siebie”, w tym krótkim poradniku znajdziesz prostą instrukcję.

REFERENCJE – KOMPOZYCJA I OBJĘTOŚĆ

Od ½ do 1 strony A4 w zupełności wystarczy. Dobrze, jeśli referencje będą wydrukowane na papierze firmowym.

W prawym, górnym rogu data: Miasto, dnia…

Poniżej, pośrodku, napis: REFERENCJE.

Kompozycja trójdzielna: Krótki wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Na dole tekstu: pieczątka i podpis.

JAK ZACZĄĆ?

Krótko, jasno i na temat. Polecam mamrotanie pod nosem, które ułatwia napisanie tekstu prostym językiem. Dla przykładu posłużmy się panem Jackiem J. Zaczynamy od tego, skąd Pana Jacka znamy:

Pan Jacek J. w latach …………………… był zatrudniony w firmie XYZ na stanowisku ……………………..

I tyle. Prawda, że nie było to trudne? Podajesz imię i nazwisko, przedział czasowy, nazwę firmy i stanowisko.

ROZWINIĘCIE

Tu też liczy się konkret. Piszemy po to, żeby Panu Jackowi było dobrze w przyszłości. A co może interesować jego następnych pracodawców? Na przykład zakres obowiązków. Możemy je wymienić, zaczynając od któregoś z poniższych zdań:

– Do jego obowiązków należało:

– Był odpowiedzialny za:

– Jako (nazwa stanowiska) zajmował się m.in.:

– W tym czasie:

I wymieniamy. Jeśli lubimy Pana Jacka, możemy mu pomóc, używając stwierdzeń pozytywnych, np.:

– dbał o budowanie długofalowych relacji z klientami

– sumiennie raportował stan prac nad powierzonymi mu projektami

Widzisz to? Nie piszesz, że „kontaktował się z klientami” – on DBAŁ. SUMIENNIE raportował stan projektów, które były mu POWIERZONE (w domyśle: jest godny zaufania). A jak pana Jacka nie lubisz i nie chcesz mu pomóc, to napiszesz: „Sporządzał raporty”.

Warto wymienić 5 – 7 rzeczy, którymi się zajmował – pozwoli to przyszłemu pracodawcy zyskać pełniejszy obraz.

ZAKOŃCZENIE

I czas na najważniejsze: podsumowanie, czyli kilka słów polecenia. Tutaj warto podkreślić umiejętności miękkie. Jak to zrobić? Na przykład tak:

Pan Jacek J. wykazał się ogromnym zaangażowaniem i dużą determinacją w działaniu. Doskonale radził sobie w sytuacjach stresujących, gdy trzeba było szybko podejmować decyzje. Jego opanowanie, pogodne usposobienie i wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne sprawiły, że stał się specjalistą ds. klientów tzw. trudnych.

Polecam Pana Jacka J. jako rzetelnego, uczciwego i bardzo komunikatywnego pracownika, który jest specjalistą w swojej dziedzinie.

To oczywiście przykład. Pan Jacek mógł wykazać się też: rzetelnością, konkretnym podejściem do tematu, zdolnościami analitycznymi, punktualnością, uczciwością, lojalnością, serdecznością w kontaktach i innymi cechami.

Zachęcam Cię do wczucia się w sytuację osoby, która będzie czytać te referencje (Co chciałaby wiedzieć?), jak i osoby, której je wystawiasz (Czego potrzebuje?). A co masz z tego Ty? Poczucie dobrze spełnionego obowiązku i świadomość, że z takimi referencjami Pan Jacek również przyczyni się do budowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy. Każdy lubi być doceniony, czyż nie?

REFERENCJE – O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ?

Zwróć uwagę na bogactwo języka, używaj przymiotników, które w niepowtarzalny sposób ubarwiają tekst i dodają mu rumieńców: niezwykły, wielki, doskonały, znakomity, wyjątkowy, wyśmienity, elokwentny, nadzwyczajny, ponadprzeciętny.

Pamiętaj o estetycznym wyglądzie całości – podziel tekst na przejrzyste akapity, by referencje były czytelne.

Powodzenia!

Beata Suchecka – copywriterka z 12-letnim, praktycznym doświadczeniem. Możesz zamówić u mnie hasła i teksty reklamowe, szkolenie dla pracowników lub skorzystać z indywidualnych konsultacji kreatywnych.

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

pisanieKREATOLOT PRACA W GRUPIE