Tekst reklamowy powinien dostarczyć odbiorcy jak najwięcej konkretnych informacji, możliwych do przeczytania w jak najkrótszym czasie. Dowiedz się, na co warto zwrócić uwagę przy tworzeniu ulotki.

Tekst reklamowy na ulotkę – określ grupę docelową

Zanim zdecydujesz się stworzyć ulotkę, sprecyzuj, do kogo zamierzasz ją skierować. To ważny krok, by uniknąć niepotrzebnych kosztów – jeśli nie sprecyzujesz grupy docelowej, Twoja ulotka może trafiać do osób, które nie będą nią zainteresowane, a co za tym idzie – spora część nakładu wyląduje w koszu.

Przypomnij sobie ulotki, które w ciągu ostatniego miesiąca trafiły w Twoje ręce – pomyśl o tych wyjętych ze skrzynki pocztowej, znalezionych za wycieraczką samochodu, otrzymanych na ulicy od ulotkarza. Ile z nich zasłużyło na Twoją uwagę? Co się z nimi stało? Dlaczego?

Prawdopodobnie większość ulotek trafiła do kosza – bez czytania. Szybki skan, analiza nagłówka, rzut oka na szatę graficzną – i wiadomo, czy ten komunikat jest dla Ciebie. Dlatego, jeśli chcesz efektywnie zainwestować w tę formę promocji, precyzyjnie określ, kim jest Twój odbiorca. Weź pod uwagę parametry, takie jak: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, stan rodzinny, zarobki, styl życia, sposób spędzania wolnego czasu, pasje.

Określenie grupy docelowej ma wpływ na to, co znajdzie się na ulotce – jest też wskazówką, gdzie najlepiej będzie dystrybuować ulotki, by trafiały do potencjalnie zainteresowanych osób.

Tekst reklamowy na ulotkę – określ cel komunikacji

Gdy wiesz już, do kogo chcesz kierować przekaz, zastanów się PO CO. Określ dokładnie cel, jaki ma zostać osiągnięty. Co konkretnie ma zrobić odbiorca? Do czego chcesz go zachęcić?  Czy ma kupić Twój produkt? Jeśli tak, to który? Czy może ma umówić się na wizytę? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy ma przelać pieniądze na konto jakieś organizacji? Jeśli tak, to jaka to organizacja i jaki ma numer konta?

Przewiduj refleksje czytelnika:

Po co to czytam? Co chcę teraz zrobić? Jakie będę miał z tego korzyści?

Tekst reklamowy na ulotkę – dobierz odpowiedni język i ułóż chwytliwe hasło

Po określeniu odbiorcy zwróć uwagę na to, jakim językiem się posługuje. Czy jest to język specjalistyczny, pełen specyficznych zwrotów i sformułowań? Czy może Twój odbiorca komunikuje się w sposób luźny i niezobowiązujący? Czy używa neologizmów? Czy w jego komunikacji jest humor? Przemów językiem, który będzie zrozumiały, czytelny i przyjazny dla danej grupy docelowej.

Hasło to pierwszy element, na który zwracasz uwagę – po jego przeczytaniu określasz, czy przekaz jest skierowany do Ciebie.

Dlatego ułóż hasło w taki sposób, by budziło zaciekawienie, było nieoczywiste i pokazywało niesztampowe podejście do tematu. Mile widziane: gry słowne, dwuznaczności, neologizmy, konstrukcje oparte na wykorzystaniu związków frazeologicznych, przeinaczone przysłowia… Stworzenie dobrego hasła to proces, któremu warto poświęcić więcej czasu – pamiętaj, że po jego przeczytaniu odbiorca zdecyduje, czy warto czytać dalej!

Tekst reklamowy na ulotkę – stwórz jasny przekaz i wyraźnie wezwij do działania

Trzymając się wytyczonego celu i mając w głowie obraz osoby, która będzie to czytać, napisz tekst. Jeśli nie masz wprawy w pisaniu, przeczytaj o tym, jak optymalnie podejść do procesu tworzenia.

Z wielu zdań, które powstaną, wyłuskaj najważniejsze, konkretne informacje – podkreśl je i potraktuj jako bazę. Następnie zastanów się, czego potrzebuje Twój odbiorca. Co on będzie miał z tego, że zrobi to, do czego go zachęcasz? Jakie przyniesie mu to korzyści? Postaraj się wejść w jego świat i obrazowo opisać  to, czego może się spodziewać po wykonaniu określonych działań.

Istotnym elementem, o którym trzeba pamiętać przy tworzeniu ulotki, jest CALL TO ACTION. Po napisaniu tekstu, zostaw trochę miejsca na 1 lub 2 zdania, w których dokładnie opiszesz, co osoba czytająca ulotkę ma teraz zrobić i w jaki sposób. Pamiętaj, że ulotka ma cel – a CALL TO ACTION jest wezwaniem do podjęcia konkretnego działania, dzięki któremu Twój cel zostanie osiągnięty.

Tekst reklamowy na ulotkę – zadbaj o estetykę

Postaraj się przedstawić treść w sposób nielinearny – zastosuj wypunktowania, grafiki, wykresy. W przypadku dłuższych tekstów zadbaj o czytelne śródtytuły, które, podobnie jak hasło, będą skanowane w pierwszej kolejności. Ujednolić wielkość i styl czcionek, rozważ dodanie ikonek ilustrujących poszczególne procesy. Zadbaj o przejrzystą realizację graficzną Twojej ulotki. Zachowaj spójność stylu i kolorystyki z innymi materiałami promocyjnymi, które tworzysz.

Powodzenia!

BEATA SUCHECKA – jestem copywriterką, trenerką biznesu i udzielam kreatywnych konsultacji indywidualnych dot. budowania spójnego wizerunku marki. Chętnie dzielę się doświadczeniem, zdobytym w ciągu 12 lat pracy w agencjach reklamowych jako copywriter i dyrektor kreatywny.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

jak się odblokować kreatolotzostań ekspertem